GOŚĆ W DOM, BÓG W DOM

IMG_1873

Wszyscy Kaszubi doskonale znają  to powiedzenie, a nie Kaszubom wyjaśniam w uogólnieniu, że gość przekraczający próg domu niesie błogosławieństwo i dobro. Niedawno zdałam sobie sprawę, że to powiedzenie bardzo ukształtowało mnie jako człowieka – gospodarza. Ja zwyczajnie lubię przyjmować gości. Naprawdę. Mój dom, jak większość zresztą na Kaszubach zawsze był otwarty na ludzi i teraz tego samego pragnę dla siebie w Krakowie.

Moja cała rodzina mieszka na Kaszubach i w Trójmieście, a przyjaciółki osiedliły się w wielu dużych miastach rozsianych po całej Polsce. W związku z tym przyjmowanie gości najczęściej sprowadza się nie do kolacji, tylko do wizyty trwającej kilka dni. Czasami tęsknię za tym, żeby mój dom był zawsze otwarty, żeby wpadali znajomi bez zapowiedzi, ot tak, albo tylko po to aby wypić w kuchni herbatę i zobaczyć, że w moim domu żyje się po prostu i że w związku z tym czasami panuje bałagan. Ale tu w Krakowie, gdzie wszystko jest umówione, na godzinę i na czas nie jest to takie proste.  Najczęściej jednak wizyty trwają kilka dni i bardzo mnie mobilizują. Ja zwyczajnie lubię to przebieranie pościeli, zmywanie podłóg za kanapami i tam gdzie zwykle tego nie robię, mobilizację zakupową i gastronomiczną. Lubię piec ciasto w nocy przed przyjazdem i wysyłać Grzegorza do tesco bo akurat zapomniałam jakiegoś składnika (G. Już się przyzwyczaił, ale za każdym razem słyszę: planuj wcześniej).

Bo ja lubię ludzi i gości. Ci ostatni przed chrzcinami byli superowi i Kasia teraz codziennie pyta: a kiedy będą goście? Kiedy przyjadą goście? Jest więc szansa, że moja córka pokochała radość, dobrą energię od ludzi, gwar, śmiech i rozmowy.  Zapraszamy do naszego domu!

Jedynym minusem przyjmowanie gości jest tzw. „zespół odstawieniowy”. Chodzę wtedy jak ta smętna kura po domu, szukam sensu życia, smutno mi i żle. Buuu….

Skomentuj

